دوربین مداربسته

دوربین مداربسته وریفوکال varifocal و کاربرد آن

دوربین مداربسته وریفوکال varifocal چیست؟ دوربین‌های مداربسته‌ای که زاویه دید قابل تغییر دارند. عموماً دوربین های مداربسته با دو نوع لنز ثابت و متغیر ساخته می شوند. به دوربین های با لنز متغیر، دوربین مداربسته وریفوکال نیز گفته می شود که زاویه های مختلفی مانند 80، 90 و… درجه دارند. زاویه های دوربین مداربسته وریفوکال با سایز لنز و به صورت عدد مشخص می شود. این عدد رابطه عکس با زاویه دید دوربین مداربسته دارد به این ترتیب که هرچه این عدد کوچکتر باشد زاویه دید دوربین واید تر است. هر چه این عدد بزرگتر باشد این زاویه کوچکتر و بسته تر می‌شود.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • لنز ثابت دوربین مداربسته
  • لنز وریفوکال دوربین مداربسته
  • کاربرد دوربین مداربسته وریفوکال
  • انواع دوربین مداربسته وریفوکال

لنز ثابت دوربین مداربسته

در ابتدا دوربین های مداربسته فقط با لنز ثابت طراحی و ساخته می شدند. در این دوربین ها زاویه دید به علت ثابت بودن فاصله کانونی لنز، ثابت بوده و قابل تغییر نیست. در طراحی دوربین های مداربسته لنز ثابت، یک لنز به کار رفته است. براساس نیاز و کاربری (وسعت تحت پوشش)، دوربین با اندازه لنز مناسب را انتخاب کنید.

لنز وریفوکال دوربین مداربسته

در دوربین مداربسته با لنز وریفوکال، دو لنز وجود دارد که امکان تغییر در زاویه دوربین مداربسته را فراهم می‌کنند. در واقع شما می‌توانید با کمک دوربین مداربسته وریفوکال روی سوژه های مورد نظر زوم کنید. طبیعتاً هر چه روی سوژه مورد نظر بزرگنمایی ایجاد کنید زاویه دوربین بسته‌تر و کوچک‌تر است. در مقابل هر چه بزرگ نمایی کمتر شود، زاویه دید دوربین بازتر و وسیع تر خواهد شد..

 

لنز وریفوکال

براساس زاویه دید دوربین، شما می توانید عمق بیشتری از تصویر را داشته باشید یا دامنه بیشتر و وسیع تر. برای درک بهتر موضوع می توانید دو تصویر زیر را با هم مقایسه کنید. اگر دوربین مداربسته روی لنز 2.8 mm (تصویر سمت چپ) تنظیم شده باشد تصاویر در وسعت بیشتری در دید دوربین مدار بسته قرار می گیرند. تمام بخش رنگی تصویر در دید دوربین است. اما نکته قابل توجه این است که بخشی که در ناحیه قرمز رنگ قرار می گیرد،  وضوح بیشتری دارد. هر چه به سمت رنگ سبز می رویم وضوح تصویر کم تر می شود. در واقع عمق کمتری با وضوح بالا قابل مشاهده است و تصاویر دورتر کیفیت کمتری دارند.

زمانی که دوربین مداربسته لنز متغیر روی لنز 3.6 mm و یا بزرگتر مانند تصویر زیر 12 mm (تصویر سمت راست) تنظیم شود شما بخشی از تصاویر در عرض را از دست می دهید. با این وجود تصاویر در مسافت دورتر (بخش قرمز رنگ تصویر) بهتر قابل مشاهده هستند  و زوم در تصویر برای شما ایجاد شده است.

 

دوربین مداربسته وریفوکال varifocal

دوربین مداربسته وریفوکال varifocal

کاربرد دوربین مداربسته وریفوکال

مهمترین کاربرد دوربین وریفوکال چیست عموماً اگر شما بخواهید از محلی که دوربین نصب شده است روی نقطه مشخصی زوم کنید این دوربین کاربرد دارد. به عنوان مثال دوربین مداربسته نصب شده در طلا فروشی و زوم آن روی ترازو به نحوی که بتوانید اعداد روی آن و حتی ریزتر را بخوانید. در این حالت شما از ویترین و فضای داخلی مغازه چیزی را نمی گیرید اما با دقت زیادی ترازو را رصد می کنید. برای نظارت بر سایر فضاهای طلا فروشی می توانید از دوربین های مداربسته با لنز ثابت استفاده کنید.

افرادی که قصد خرید دوربین مداربسته دارند کارشناسان برای آنها بسته به ارتفاع، فضا و محل قرارگیری دوربین، زاویه دوربین را انتخاب می کنند. دوربین های مداربسته وریفوکال به لحاظ شکل ظاهری در انواع مختلف دام، بولت، اسپیددام طراحی و تولید می شوند. امکان زوم در این دوربین ها به شما کمک می کند تا تصاویر دورتر را با کیفیت مناسبی مشاهده و ضبط کنید.

 

انواع دوبین مداربسته وریفوکال

در دوربین های مداربسته با لنز متغیر با دو نوع دوربین مواجه خواهیم شد، دوربین مداربسته وریفوکال دستی و دوربین مداربسته وریفوکال موتورایز. تفاوت این دو نوع دوربین در عملکرد آنها از نظر چگونگی تنظیم زوم و فوکوس است. در ادامه هر کدام از دوربین های مداربسته وری فوکال را بررسی می کنیم.

دوربین مداربسته وریفوکال دستی

روی بدنه دوربین های مداربسته وریفوکال دستی دو پیچ وجود دارد. به وسیله این دو می توانید زوم و فوکوس را تنظیم کنید و سپس نصب نهایی را انجام دهید. این نوع دوربین مداربسته لنز متغیر پر کاربردتر هستند. اگر قرار است دوربین مداربسته وریفوکال در محلی نصب شود که یک بار زوم تنظیم شود، نوع دستی انتخاب مناسب تریست. مانند همان دوربین وری فوکال طلا فروشی و زوم روی ترازو که دیگر نیازی به تنظیم مجدد ندارد.

اما اگر نیاز داشته باشید در طی زمان روی سوژه ای زوم کنید و یا از زوم خارج کنید، نوع دستی انتخاب مناسبی نیست. چرا که مجبور هستید هر بار میزان زوم و فوکوس دوربین وریفوکال را تنظیم کنید. با در نظر گرفتن این که گاهی دوربین مداربسته وریفوکال دور از دسترس نصب می شود، تنظیم هر باره آن کار ساده ای نخواهد بود. برای این شرایط بهتر است از دوربین های مداربسته وریفوکال موتورایز استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *